Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne | WYDAWANIE ODPISÓW Z REJESTRU STANU CYWILNEGO |
Kogo dotyczy | - Osoby, której akt dotyczy lub jej wstępnych (matka, ojciec, babcia, dziadek), zstępnych (dzieci, wnuki), a także rodzeństwa, małżonka, przedstawiciela ustawowego i opiekuna.
- Innych osób, które wykażą interes prawny w uzyskaniu aktu.
|
Wymagane dokumenty | - Wniosek (druk wniosku stanowi załącznik do niniejszej procedury).
- Dokument tożsamości wnioskodawcy – do wglądu (dowód osobisty lub paszport).
- Prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki prawnej, w przypadku gdy z wnioskiem występuje opiekun prawny
- Dokument wykazujący interes prawny
- Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej za wydanie odpisu aktu lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (w przypadku działania przez pełnomocnika)
|
Opłaty | Opłata skarbowa od wydania: a) odpisu skróconego i odpisu skróconego wielojęzycznego - 22,00 zł. b) odpisu zupełnego - 33,00 zł. - Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
- Opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy:
61 1240 4748 1111 0000 4874 7422. |
Jednostka/ osoba odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego pok. 101, I piętro tel. 270 40 30, wew. 123 lub 150 |
Miejsce składania dokumentów | - Urząd Stanu Cywilnego, pok. 101, I piętro lub Dziennik Podawczy Urzędu Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne.
- Za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP (za wyjątkiem wniosków o wydanie skróconych odpisów wielojęzycznych aktów stanu cywilnego. Przepisy nie przewidują ich wydania w formie dokumentu elektronicznego).
|
Termin załatwienia sprawy | - Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego (USC w Świątnikach Górnych) wydanie odpisu następuje do 7 dni od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie odpisu następuje do 10 dni od dnia złożenia wniosku.
- W przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego lub w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – w terminie miesiąca lub dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.
|
Forma załatwienia wniosku | - Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego (skrócony, zupełny lub skrócony odpis wielojęzyczny).
- Decyzja o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego.
|
Podstawa prawna | - Art. 45, art. 125 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 463 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 698 ze zm.)
- Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1735).
|
Tryb odwoławczy | W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. |