Sprawy obywatelskie

Nadawanie lub zmiana numeru PESEL

 

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne            Nadawanie lub zmiana numeru PESEL
Kogo dotyczy
  • z urzędu: obywateli polskich zamieszkujących na terytorium RP; cudzoziemców zamieszkujących na terytorium RP - przy zameldowaniu na pobyt stały albo czasowy powyżej 30 dni; dzieci cudzoziemców zamieszkujących na terytorium RP – przy sporządzaniu aktu urodzenia; obywateli polskich zamieszkujących poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości; obywateli polskich zamieszkujących na terytorium RP w związku z ubieganiem się o wydanie dowodu osobistego, przy realizacji wniosku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o ujęcie w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców po wydaniu pozytywnej decyzji w tej sprawie;
  • na wniosek: osób obowiązanych do posiadania numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów;

  • zmiana numeru PESEL dotyczy przypadków: sprostowania daty urodzenia, zmiany płci, nadania numeru PESEL na skutek omyłki organu administracji publicznej mającej wpływ na numer PESEL lub wprowadzenia w błąd organu administracji publicznej co do tożsamości osoby

Wymagane dokumenty
  • wniosek o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów ze wskazaniem podstawy prawnej (druk formularza stanowi załącznik nr 1) wraz z dokumentami potwierdzającymi dane we wniosku (np. paszport, akty stanu cywilnego), złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem
  • w przypadku cudzoziemca podstawę rejestracji danych stanowi ważny dokument podróży, a w przypadku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatela Konfederacji Szwajcarskiej - również inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo

Opłaty
  • nie dotyczy 
Jednostka/ osoba odpowiedzialna
  • Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, parter, pokój 002, tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 124, 12 68 37 150, 12 68 37 123
Miejsce składania dokumentów
  • Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, parter, pok. 002
Termin załatwienia sprawy
  • nadanie numeru PESEL jest czynnością materialno-techniczną. Po złożeniu kompletnego wniosku, numer PESEL nadaje się niezwłocznie. W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymogów ustawowych organ wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania
Forma załatwienia wniosku
  • powiadomienie o nadaniu numeru PESEL lub zmianie numeru PESEL, przekazywane w zależności od żądania osoby w postaci papierowej albo elektronicznej
Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2025 r. poz. 274 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz. U. z 201 r. poz. 74 ze zm.)
Tryb odwoławczy
  • brak

attach_file Załączniki

Powrót
`