Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne | Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego |
Kogo dotyczy | - posiadacza dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, który zgłasza ten fakt osobiście w organie dowolnej gminy albo w organie gminy, który wydał dowód osobisty na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- posiadacza dowodu osobistego przebywającego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłaszającego fakt utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem. Zgłoszenia Konsulowi RP można dokonać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu.
- posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych, w imieniu którego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jedno z rodziców, opiekun lub kurator
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia
- zgłoszenia utraty dowodu osobistego w przypadku przestępstwa można dokonać Policji
|
Wymagane dokumenty | - formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (druk formularza stanowi załącznik nr 1), składany osobiście w siedzibie organu gminy opatrzony własnoręcznym czytelnym podpis zgłaszającego
- formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym
- zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonane przez posiadacza dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie, jeżeli opłata jest wymagana, dowód osobisty lub paszport pełnomocnika
- w przypadku dokonywania zgłoszenia przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej - pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia, sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzone przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym albo odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym
- uszkodzony dowód osobisty - w przypadku osobistego zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego dołącza się do formularza zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego; w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej lub konsulowi albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji - uszkodzony dowód osobisty należy przekazać do organu osobiście lub za pośrednictwem poczty wystawcy dowodu osobistego
|
Opłaty | - nie pobiera się
- opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
- opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy: 61 1240 4748 1111 0000 4874 7422.
|
Jednostka/osoba odpowiedzialna | - Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, pok. 101, I piętro,
- tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 123, 12 68 37 150, 12 68 37 124
|
Miejsce składania dokumentów | - osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, I piętro, pok. 101
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty
- za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu się w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne przez posiadacza dowodu osobistego
- dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem przez posiadacza dowodu osobistego przebywającego poza terytorium RP albo na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu
|
Termin załatwienia sprawy | - niezwłocznie
- w przypadku zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego nie dłużej niż 7 dni
|
Forma załatwienia wniosku | - zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydawane z urzędu w przypadku osobistego zgłoszenia organowi gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydawane na żądanie posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał zgłoszenia na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, za pomocą poczty lub telefaksu
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydawane jest nieodpłatnie i jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż przez 2 miesiące
|
Podstawa prawna | - Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27.12.2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2023 r. poz. 2798)
|
Tryb odwoławczy | |