|
Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne
|
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
|
|
Kogo dotyczy
|
Dotyczy:
- posiadacza dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłaszającego ten fakt niezwłocznie osobiście w organie dowolnej gminy na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, podpisanym za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego
- posiadacza dowodu osobistego przebywającego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgłaszającego fakt utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem albo za pomocą poczty lub telefaksu
- posiadacza dowodu osobistego, nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych, w imieniu którego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jedno z rodziców, opiekun lub kurator
- posiadacza dowodu osobistego, dokonującego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- posiadacza dowodu osobistego, dokonującego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo zaufanym w organie gminy, który wydał dowód osobisty
- posiadacza dowodu osobistego, który utracił dowód osobisty w przypadku przestępstwa, zgłaszającego fakt utraty dowodu osobistego na Policji
|
|
Wymagane dokumenty
|
- zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonane przez posiadacza dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie, jeżeli opłata jest wymagana, dowód osobisty lub paszport pełnomocnika albo pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia, sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym albo odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym - w przypadku dokonywania zgłoszenia przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej
- uszkodzony dowód osobisty - w przypadku osobistego zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego, w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej lub konsulowi albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji uszkodzony dowód osobisty, przekazuje się wystawcy dowodu osobistego pocztą albo osobiście
|
|
Opłaty
|
- nie pobiera się
- opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
- opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy:
61 1240 4748 1111 0000 4874 7422
|
|
Jednostka/ osoba odpowiedzialna
|
Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. K. Bruchnalskiego 36, pok. 002, parter, tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 123, 12 68 37 124, 12 68 37 150
|
|
Miejsce składania dokumentów
|
- osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, parter, pok. 002
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty
- za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu się w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zgłoszenie przez posiadacza dowodu osobistego
- dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem, zgłoszenie przez posiadacza dowodu osobistego, przebywającego poza terytorium RP albo na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu
|
|
Termin załatwienia sprawy
|
- niezwłocznie w obecności wnioskodawcy
- w przypadku zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego nie dłużej niż 7 dni
|
|
Forma załatwienia wniosku
|
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydawane z urzędu, w przypadku osobistego zgłoszenia organowi gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez posiadacza dowodu osobistego
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydawane na żądanie posiadaczowi dowodu osobistego, w przypadku zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, dokonującemu zgłoszenia na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, za pomocą poczty lub telefaksu
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie i jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż przez 2 miesiące
- w przypadku zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest generowane automatycznie przez usługę elektroniczną, za pomocą której zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego
|
|
Podstawa prawna
|
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2025 poz. 1154)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 lipca 2025 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2025 r. poz. 1031)
|
|
Tryb odwoławczy
|
Nie przysługuje
|