Urząd Gminy Świątniki Górne | Zezwolenie na usunięcie drzew/krzewów |
Kogo dotyczy | osoby fizyczne jeżeli usunięcie drzew wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, osoby prawne oraz inne podmioty nie posiadające osobowości prawnej. |
Wymagane dokumenty | Wniosek podpisany przez właściciela (posiadacza) nieruchomości, na której rosną wnioskowane do usunięcia drzewa lub krzewy albo właściciela urządzeń o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego. -
- rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości.
- zgoda właściciela nieruchomości na usunięcie drzew lub krzewów (oryginał), jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest jej właścicielem ani użytkownikiem wieczystym, zawierająca oświadczenie właściciela o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- projekt planu nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, lub przesadzenia drzewa lub krzewu – jeżeli są planowane, wykonane w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.
- decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie.
- zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane.
w przypadku ustanowienia pełnomocnika – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. |
Opłaty | 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, jego odpisu, wypisu lub kopii. Opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy: 61 1240 4748 1111 0000 4874 7422 |
Osoba/Jednostka odpowiedzialna | Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne Referat Gospodarki Przestrzennej, Geodezji i Środowiska Podinspektor ds. ochrony środowiska Katarzyna Cygan pok. 106, I piętro tel. 270 40 30, wew. 125 |
Miejsce składania dokumentów | Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne – Dziennik Podawczy ul. Bruchnalskiego 36 32-040 Świątniki Górne |
Termin załatwienia sprawy | W ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie dwóch miesięcy. |
Forma załatwiania wniosku | Zezwolenie lub odmowa wydania zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów w formie decyzji administracyjnej. Przed wydaniem decyzji organ prowadzący postępowanie dokonuje oględzin w celu weryfikacji informacji podanych we wniosku oraz w zakresie występowania w obrębie zadrzewień gatunków chronionych. Wydanie zezwolenia może być uzależnione od określonych przez organ nasadzeń zastępczych lub przesadzenia drzew lub krzewów. |
Tryb odwoławczy | Organem Odwoławczym jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie. Odwołanie składa się z terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne. |
Podstawa prawna | Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r. poz. 55 ze zm.). |
Dodatkowe uwagi | - W przypadku usuwania drzew lub krzewów, w tym owocowych, z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wniosek należy złożyć do wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Organem właściwym w sprawie usunięcie drzew rosnących w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, jest Nadleśnictwo Myślenice. W każdy drugi wtorek miesiąca w Urzędzie Miasta i Gminy Świątniki Górne wnioski o zezwolenie na usunięcie drzew przyjmuje leśniczy (I piętro, pokój nr 106).
- W przypadku drzew lub krzewów rosnących w obrębie pasa drogowego drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, zezwolenie wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
- Obowiązkowi uzyskania zezwolenia podlegają krzewy rosnące w skupisku o powierzchni powyżej 25 m² oraz drzewa, których obwód pnia mierzony na wysokości 5 cm przekracza:
- 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
|