Załatw sprawę

Zezwolenie na usunięcie drzew/krzewów

Urząd Gminy Świątniki Górne

Małe LOGO
Zezwolenie na usunięcie drzew/krzewów
Kogo dotyczy osoby fizyczne jeżeli usunięcie drzew wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, osoby prawne oraz inne podmioty nie posiadające osobowości prawnej.
Wymagane dokumenty

Wniosek podpisany przez właściciela (posiadacza) nieruchomości, na której rosną wnioskowane do usunięcia drzewa lub krzewy albo właściciela urządzeń o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego.

  •  
  • rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości.
  • zgoda właściciela nieruchomości na usunięcie drzew lub krzewów (oryginał), jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest jej właścicielem ani użytkownikiem wieczystym, zawierająca oświadczenie właściciela o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
  • projekt planu nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, lub przesadzenia drzewa lub krzewu – jeżeli są planowane, wykonane w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.
  • decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie.
  • zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane.

w przypadku ustanowienia pełnomocnika – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Opłaty

17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, jego odpisu, wypisu lub kopii.

Opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy:

61 1240 4748 1111 0000 4874 7422

Osoba/Jednostka odpowiedzialna

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne

Referat Gospodarki Przestrzennej, Geodezji i Środowiska

Podinspektor ds. ochrony środowiska Katarzyna Cygan

pok. 106, I piętro

tel. 270 40 30, wew. 125

Miejsce składania dokumentów

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne – Dziennik Podawczy

ul. Bruchnalskiego 36

32-040 Świątniki Górne

Termin załatwienia sprawy W ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie dwóch miesięcy.

 

Forma załatwiania wniosku

 

 

Zezwolenie lub odmowa wydania zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów w formie decyzji administracyjnej. Przed wydaniem decyzji organ prowadzący postępowanie dokonuje oględzin w celu weryfikacji informacji podanych we wniosku oraz w zakresie występowania w obrębie zadrzewień gatunków chronionych. Wydanie zezwolenia może być uzależnione od określonych przez organ nasadzeń zastępczych lub przesadzenia drzew lub krzewów.

 

Tryb odwoławczy

 

 

 

Organem Odwoławczym jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie. Odwołanie składa się z terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne.

 

Podstawa prawna Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r. poz. 55 ze zm.).
Dodatkowe uwagi
  • W przypadku usuwania drzew lub krzewów, w tym owocowych, z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wniosek należy złożyć do wojewódzkiego konserwatora zabytków.
  • Organem właściwym w sprawie usunięcie drzew rosnących w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, jest Nadleśnictwo Myślenice. W każdy drugi wtorek miesiąca w Urzędzie Miasta i Gminy Świątniki Górne wnioski o zezwolenie na usunięcie drzew przyjmuje leśniczy (I piętro, pokój nr 106).
  • W przypadku drzew lub krzewów rosnących w obrębie pasa drogowego drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, zezwolenie wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
  • Obowiązkowi uzyskania zezwolenia podlegają krzewy rosnące w skupisku o powierzchni powyżej 25 m² oraz drzewa, których obwód pnia mierzony na wysokości 5 cm przekracza:

 

  • 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.

 

 

 

Powrót
`