Załatw sprawę

Wydanie dowodu osobistego

 

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne

 

 

Wydanie dowodu osobistego

Kogo dotyczy

  • prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej a obowiązek posiadania dowodu osobistego dotyczy  pełnoletniego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkującego na jej terytorium;  
  • dowód osobisty stwierdza tożsamość i obywatelstwo polskie, umożliwia jego posiadaczowi: uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego, składanie podpisu osobistego, potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu
  • dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania, dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania
  • w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby posiadającej pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych zamieszcza się certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia; certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na jego zamieszczenie albo gdy osoba ukończyła 13 rok życia i przy składaniu wniosku zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyrazi jedno z rodziców, opiekun lub kurator tej osoby
  • wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych
  • w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek składa jedno z rodziców, opiekun lub kurator 
  • osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin
  • wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na piśmie w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego
  • wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w systemie teleinformatycznym po uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w tym przypadku osoba ubiegająca się o  wydanie dowodu osobistego (z wyłączeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby do 12. roku życia) jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku do zgłoszenia się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia odwzorowania podpisu i odcisków palców; wnioskodawca wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego, nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych, jest obowiązany zgłosić się do organu, celem złożenia podpisu
  • złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie  nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia
  • podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego z wyłączeniem osób, które nie ukończyły 12 roku życia
  • o niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca mieszkający na terenie Krakowa lub powiatu krakowskiego powiadamia organ gminy telefonicznie: 12 616 56 31 (telefon czynny od poniedziałku do piątku 10.00 do 15.00) albo mailowo: dowody@um.krakow.pl); po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku organ zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku;  w przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w powyższym trybie okaże się nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu pobytu wnioskodawcy
  • odbioru dowodu osobistego dokonuje jego posiadacz osobiście w siedzibie organu gminy, w którym złożono wniosek;  przy odbiorze dokumentu posiadacz może ustalić  4-cyfrowy kod PIN1 do certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia, 6-cyfrowy kod PIN2 do certyfikatu podpisu osobistego; ustalenie kodów jest dobrowolne i może zostać dokonane w późniejszym terminie w dowolnym urzędzie; tylko posiadacz dowodu osobistego może odebrać kopertę z kodem odblokowującym PUK w urzędzie, w którym złożono wniosek o wydanie dowodu
  • odbioru dowodu osobistego: osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych dokonuje rodzic albo opiekun; osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych - osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator;  (dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o jego o wydanie) 
  • odbiór dowodu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności  z wyjątkiem osoby, która nie ukończyła 5 roku życia albo ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia, jeżeli była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy 
  • odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności, w przypadku gdy wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony z udziałem stacji mobilnej albo osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku

Wymagane dokumenty

 

  • złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego: dotychczasowy ważny dowód osobisty, w przypadku braku ważnego dowodu osobistego - ważny dokument paszportowy; inny  dokument zawierający fotografię, jeżeli osoba nie posiada ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego; dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie
  • kolorowa fotografia, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, o wymiarach 35×45 mm, przedstawiająca osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość, odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego; osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami; można załączyć fotografię przedstawiającą osobę w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku; osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku
  • plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492x633 piksele i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, o wymiarach 35x45 mm, spełniającą powyższe wymogi - w przypadku składania wniosku usługą elektroniczną
  • odbiór dowodu osobistego: dotychczasowy dowód o ile nie została zgłoszona jego utrata; ważny paszport; cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

 

Opłaty

  • dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie

Jednostka/ osoba odpowiedzialna

  • Urząd Stanu Cywilnego Świątniki Górne, pok. 101, I piętro,
  • tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 123, 12 68 37 150, 12 68 37 124

Miejsce składania dokumentów

  • Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, pok. 101, I piętro 
  • przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji - dotyczy wniosku niezawierającego własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców

Termin załatwienia sprawy

  • wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż 30 dni od dnia złożenia wniosku; termin jest liczony od dnia zgłoszenia się wnioskodawcy do organu  gminy - z wyłączeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby do 12. roku życia, wówczas termin jest liczony od dnia złożenia wniosku; w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony

Forma załatwienia wniosku

  • wydanie dowodu osobistego
  • odmowa wydania dowodu osobistego w formie decyzji administracyjnej 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r.  poz. 671 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27.12.2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2023 r. poz. 2798)

Tryb odwoławczy

  • w przypadku decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego – odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji

 

 

Powrót
`