Załatw sprawę

Udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne

 

 

Udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL

Kogo dotyczy

  • dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców w zakresie niezbędnym do realizacji zadań ustawowych udostępnia się następującym podmiotom: organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze; Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Ochrony Państwa, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim); komornikom sadowym – wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez nich postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza; państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach; Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych; spółce, o której mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o Centralnej Informacji Emerytalnej
  • dane mogą być udostępnione osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny;  jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą; innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą; podmiotom odpowiedzialnym za system identyfikacji elektronicznej oraz podmiotom wydającym środki identyfikacji elektronicznej w systemie identyfikacji elektronicznej zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej w celu wydania środka identyfikacji elektronicznej; kwalifikowanym dostawcom usług zaufania świadczącym kwalifikowane usługi podpisu elektronicznego lub kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego wpisanym do rejestru, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
  • dane jednostkowe to informacje uzyskane z rejestrów, dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem
  • wniosek o udostępnienie danych jednostkowych można złożyć przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszonym do protokołu, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości lub po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia  17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
  • dane są przekazywane w zależności od żądania wnioskodawcy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej

 

Wymagane dokumenty

  • wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL (druk wniosku stanowi załącznik nr 1), złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzony własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym -  w przypadku udostępnienia danych z rejestru PESEL – do organu dowolnej gminy 
  • potrzeba uzyskania danych może wynikać z interesu faktycznego lub interesu prawnego; w przypadku powołania się na interes prawny wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania podstawy prawnej, z której wywodzi uprawnienie do żądania udostępnienia danych innej osoby i załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Przykładowe sytuacje wskazujące interes prawny to: dochodzenie wierzytelności, zobowiązanie sądu do wskazania danych osoby poszukiwanej, trwające postępowanie sądowe
  • w przypadku złożenia wniosku na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej przez osoby i jednostki organizacyjne wykazujące interes prawny, należy dołączyć dokumenty elektroniczne potwierdzające posiadanie interesu prawnego, utrwalone w postaci elektronicznej, a w razie niemożności ich uzyskania - elektroniczne kopie takich dokumentów, uwierzytelnione przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego – organ może żądać okazania oryginału dokumentu utrwalonego w postaci papierowej, z którego sporządzono elektroniczną kopię, jeżeli złożona kopia nie pozwala na weryfikację autentyczności oraz integralności lub jeżeli jest to uzasadnione innymi okolicznościami sprawy
  • oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej, za jego złożenie jeżeli opłata jest wymagana; dowód osobisty lub paszport pełnomocnika
  • w przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną przez pełnomocnika niezbędne jest dołączenie pełnomocnictwa   

 

 

Opłaty

  • 31,00 zł za udostępnienie danych jednostkowych zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL
  • podmioty wymienione w art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności są zwolnione z opłat
  • osoby i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 46. ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności są zwolnione z opłat w przypadku udostępnienia danych niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia
  • opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
  • opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy: 61 1240 4748 1111 0000 4874 7422

Jednostka/ osoba odpowiedzialna

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. K. Bruchnalskiego 36, I piętro, pok. 101 tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 123, 12 68 37 150, 12 68 37 124 

Miejsce składania dokumentów

 Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040   Świątniki Górne, I piętro, pok. 101

Termin załatwienia sprawy

w terminie 7 dni

w przypadku decyzji - nie później niż w ciągu jednego miesiąca 

Forma załatwienia wniosku

 

 

  • udostępnienie danych jednostkowych
  • informacja o zameldowaniu lub braku zameldowania pod jednym adresem
  • informacja o niefigurowaniu w rejestrze
  • odmowa udostępnienia danych w drodze decyzji administracyjnej 
  • odmowa wszczęcia postępowania w drodze postanowienia - w przypadku wniosku złożonego przez podmiot, zobowiązany do korzystania z urządzeń teletransmisji danych   

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2024 r. poz. 736 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych (Dz. U. z 2022 r. poz.1493)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r. poz. 2482)

 

Tryb odwoławczy

w przypadku odmowy udostępnienia danych w postaci decyzji administracyjnej, Organem Odwoławczym jest Wojewoda Małopolski w Krakowie. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne 

attach_file Załączniki

Powrót
`