|
Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne
|
Udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL
|
|
Kogo dotyczy
|
-
dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców w zakresie niezbędnym do realizacji zadań ustawowych udostępnia się następującym podmiotom: Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Ochrony Państwa, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim); komornikom sądowym – wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez nich postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza; państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach; Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych
-
dane mogą być udostępnione osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny; jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą; innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą; podmiotom odpowiedzialnym za system identyfikacji elektronicznej oraz podmiotom wydającym środki identyfikacji elektronicznej w systemie identyfikacji elektronicznej zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej w celu wydania środka identyfikacji elektronicznej; kwalifikowanym dostawcom usług zaufania świadczącym kwalifikowane usługi podpisu elektronicznego lub kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego wpisanym do rejestru, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
-
dane jednostkowe to informacje uzyskane z rejestrów, dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem
-
dane jednostkowe udostępnione na podstawie wniosku, nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku
-
dane są przekazywane w zależności od żądania wnioskodawcy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym
-
w tej samej sprawie wniosek może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy
|
|
Wymagane dokumenty
|
- wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL (druk wniosku stanowi załącznik nr 1), złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzony własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym - w przypadku udostępnienia danych z rejestru PESEL – do organu dowolnej gminy
- potrzeba uzyskania danych może wynikać z interesu faktycznego lub interesu prawnego; w przypadku powołania się na interes prawny wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania podstawy prawnej, z której wywodzi uprawnienie do żądania udostępnienia danych innej osoby i załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Przykładowe sytuacje wskazujące interes prawny to: dochodzenie wierzytelności, zobowiązanie sądu do wskazania danych osoby poszukiwanej, trwające postępowanie sądowe
- w przypadku złożenia wniosku na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej przez osoby i jednostki organizacyjne wykazujące interes prawny, należy dołączyć dokumenty elektroniczne potwierdzające posiadanie interesu prawnego, utrwalone w postaci elektronicznej, a w razie niemożności ich uzyskania - elektroniczne kopie takich dokumentów, uwierzytelnione przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego – organ może żądać okazania oryginału dokumentu utrwalonego w postaci papierowej, z którego sporządzono elektroniczną kopię, jeżeli złożona kopia nie pozwala na weryfikację autentyczności oraz integralności lub jeżeli jest to uzasadnione innymi okolicznościami sprawy
|
|
Opłaty
|
- 31,00 zł za udostępnienie danych jednostkowych zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL
- podmioty wymienione w art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności są zwolnione z opłat
- osoby i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 46. ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności są zwolnione z opłat w przypadku udostępnienia danych niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia
- opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy: 61 1240 4748 1111 0000 4874 7422
|
|
Jednostka/ osoba odpowiedzialna
|
Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. K. Bruchnalskiego 36, parter, pok. 002 tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 123, 12 68 37 150, 12 68 37 124 |
|
Miejsce składania dokumentów
|
Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, parter, pok. 002
|
|
Termin załatwienia sprawy
|
w terminie 7 dni
w przypadku decyzji - nie później niż w ciągu jednego miesiąca
|
|
Forma załatwienia wniosku
|
- udostępnienie danych jednostkowych
- informacja o zameldowaniu lub braku zameldowania pod jednym adresem
- informacja o niefigurowaniu w rejestrze
- odmowa udostępnienia danych w drodze decyzji administracyjnej
- odmowa wszczęcia postępowania w drodze postanowienia - w przypadku wniosku złożonego przez podmiot, zobowiązany do korzystania z urządzeń teletransmisji danych
|
|
Podstawa prawna
|
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2025 r. poz. 274 ze zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych (Dz. U. z 2022 r. poz.1493)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r. poz. 2482)
|
|
Tryb odwoławczy
|
w przypadku odmowy udostępnienia danych w postaci decyzji administracyjnej, Organem Odwoławczym jest Wojewoda Małopolski w Krakowie. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Świątniki Górne
|