Załatw sprawę

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne

 

 

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Kogo dotyczy

 

Dotyczy:

  • posiadacza dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony

     

  • posiadacza dowodu osobistego, nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych, w imieniu którego zgłoszenia dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator

     

  • zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego posiadacz osobiście w organie dowolnej gminy bądź w formie dokumentu elektronicznego w organie, który wydał dowód osobisty, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20 a ust. 1 ustawy z dnia dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a przebywający poza terytorium RP – dowolnemu konsulowi RP

     

  • zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia - udzielonym na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszonym do protokołu po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

     

     

Wymagane dokumenty

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (druk formularza stanowi załącznik nr 1) składany osobiście w siedzibie organu gminy

     

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Formularz musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym e-puap, podpisem osobistym

     

  • inny dokument tożsamości, jeśli jest dostępny

     

  • oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie, jeżeli opłata jest wymagana, dowód osobisty lub paszport pełnomocnika

     

  • uszkodzony dowód osobisty, który dołącza się do formularza zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego, a w przypadku dokonania zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego bądź pocztą dokument ten należy przekazać do organu gminy osobiście lub za pośrednictwem poczty

     

     

 

Opłaty

 

  • nie pobiera się

     

  • opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).

     

  • opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy:

     

61 1240 4748 1111 0000 4874 7422.

 

Jednostka/ osoba odpowiedzialna

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne

pok. 101, I piętro

tel. 270 40 30, wew. 23, 24 lub 50

 

Miejsce składania dokumentów

 

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, I piętro, pok. 101 osobiście albo za pośrednictwem platformy e-PUAP.

 

Termin załatwienia sprawy

  • niezwłocznie w obecności wnioskodawcy

     

  • w przypadku zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego nie dłużej niż 7 dni

     

 

Forma załatwienia wniosku

 

 

  • zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się posiadaczowi dowodu, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

     

  • zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie posiadaczowi dowodu, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami RP, który dokonał zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu

     

  • zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż przez 2 miesiące

     

 

 

Podstawa prawna

 

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332 ze zm.)

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 07.01.2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2020 r., poz. 31)

 

Tryb odwoławczy

 

Nie przysługuje

 

Powrót
`