Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne | Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego |
Kogo dotyczy | Dotyczy: - posiadacza dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony
- posiadacza dowodu osobistego, nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych, w imieniu którego zgłoszenia dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego posiadacz osobiście w organie dowolnej gminy bądź w formie dokumentu elektronicznego w organie, który wydał dowód osobisty, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20 a ust. 1 ustawy z dnia dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a przebywający poza terytorium RP – dowolnemu konsulowi RP
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia - udzielonym na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszonym do protokołu po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
|
Wymagane dokumenty | - formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (druk formularza stanowi załącznik nr 1) składany osobiście w siedzibie organu gminy
- formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Formularz musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym e-puap, podpisem osobistym
- inny dokument tożsamości, jeśli jest dostępny
- oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie, jeżeli opłata jest wymagana, dowód osobisty lub paszport pełnomocnika
- uszkodzony dowód osobisty, który dołącza się do formularza zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego, a w przypadku dokonania zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego bądź pocztą dokument ten należy przekazać do organu gminy osobiście lub za pośrednictwem poczty
|
Opłaty | - nie pobiera się
- opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
- opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy:
61 1240 4748 1111 0000 4874 7422. |
Jednostka/ osoba odpowiedzialna | Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne pok. 101, I piętro tel. 270 40 30, wew. 23, 24 lub 50 |
Miejsce składania dokumentów | Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne ul. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, I piętro, pok. 101 osobiście albo za pośrednictwem platformy e-PUAP. |
Termin załatwienia sprawy | - niezwłocznie w obecności wnioskodawcy
- w przypadku zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego nie dłużej niż 7 dni
|
Forma załatwienia wniosku | - zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się posiadaczowi dowodu, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie posiadaczowi dowodu, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami RP, który dokonał zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż przez 2 miesiące
|
Podstawa prawna | Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332 ze zm.) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 07.01.2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2020 r., poz. 31) |
Tryb odwoławczy | Nie przysługuje |