Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne | Zgłoszenie pobytu czasowego |
Kogo dotyczy | - obywateli polskich przebywających na terytorium RP, obowiązanych do wykonania obowiązku meldunkowego określonego w ustawie
- cudzoziemców przebywających na terytorium RP, będących obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelami państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej oraz członków ich rodzin niebędących obywatelami państwa członkowskiego UE, EFTA, strony umowy o EOG lub obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej oraz cudzoziemców – członków rodziny obywatela polskiego, niebędących obywatelami UE, obowiązanych do zameldowania się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca
- pozostałych cudzoziemców nie wymienionych powyżej, zobowiązanych do zameldowania się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca
- dzieci obywateli polskich urodzonych na terytorium RP, których zameldowania z urzędu w miejscu pobytu czasowego rodziców lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego z dniem sporządzenia aktu urodzenia
- równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego
- za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu
|
Wymagane dokumenty | - formularz zgłoszenia pobytu czasowego (druk wniosku stanowi załącznik nr 1) na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem, składany osobiście w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje osoba dokonująca zameldowania oraz dowód osobisty lub paszport do wglądu wraz z potwierdzeniem pobytu w lokalu, dokonanym przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu czasowego oraz do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu
- tytuł prawny do lokalu, którym w szczególności może być umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu
- formularz zgłoszenia pobytu czasowego obywatela polskiego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej na formularzu opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, w organie właściwym ze względu na położenie nieruchomości, pod warunkiem otrzymania dowodu wpływu korespondencji przekazanej na adres doręczeń elektronicznych oraz dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu; w przypadku braku posiadania tytułu prawnego do lokalu - dołączony do formularza dokument elektroniczny, zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów; w razie uzasadnionych wątpliwości organ może zażądać oryginałów tych dokumentów
- usługa elektroniczna dokonania zameldowania na pobyt czasowy przez obywatela polskiego, udostępniona przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, wyłącznie jeżeli dokonujący zameldowania jest właścicielem nieruchomości lub dysponuje innym tytułem prawnym do lokalu, w którym dokonuje zameldowania, ujawnionym w księdze wieczystej, po podaniu numeru księgi wieczystej, wówczas organem rejestrującym dane jest minister właściwy do spraw informatyzacji
- obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej umowy o Wystąpieniu, dokonując zameldowania się na pobyt czasowy, przedstawia ważne zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu albo ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu, a członek jego rodziny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. e i f tej umowy, przedstawia ważną kartę pobytową lub ważną kartę stałego pobytu.
- cudzoziemiec będący obywatelem UE, państwa członkowskiego EFTA, strony umowy o EOG lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej dokonujący zameldowania na pobyt czasowy przedstawia ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, a cudzoziemiec, członek jego rodziny, niebędący obywatelem UE, państwa członkowskiego EFTA, strony umowy o EOG lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, dokonujący zameldowania na pobyt czasowy przedstawia ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu lub ważną kartę pobytową, a gdy brak takiej możliwości - przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej
- pełnomocnictwo udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne w przypadku wykonywania obowiązku meldunkowego przez pełnomocnika
|
Opłaty | - 17 zł za wydanie zaświadczenia na wniosek o zameldowaniu na pobyt czasowy zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, zał. cz. II ust. 21, z wyłączeniem czynności urzędowych w sprawach nie podlegających opłacie skarbowej
- 10 zł za wydanie decyzji administracyjnej, w przypadku prowadzenia postępowania o zameldowanie w trybie administracyjnym, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, zał. cz. I ust. 53
- opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy: 61 1240 4748 1111 0000 4874 7422 |
Jednostka/ osoba odpowiedzialna | Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. K. Bruchnalskiego 36 tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 124, 12 68 37 150, 12 68 37 123 |
Miejsce składania dokumentów | Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, I piętro, pok. 101 |
Termin załatwienia sprawy | niezwłocznie jednak nie później niż w terminie jednego miesiąca od dnia złożenia formularza, w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia formularza |
Forma załatwienia wniosku | - zaświadczenie o zameldowaniu wydawane na wniosek w formie pisemnej lub w formie elektronicznej
- decyzja administracyjna jeżeli dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości organu
- decyzja administracyjna w przypadku wątpliwości organu co do czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem
|
Podstawa prawna | - Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2024 r. poz. 736 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 930)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2411)
|
Tryb odwoławczy | w przypadku decyzji o odmowie zameldowania - odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji |