Załatw sprawę

Zgłoszenie pobytu stałego

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne

 

 

Zgłoszenie pobytu stałego

Kogo dotyczy

  • obywateli polskich przebywających na terytorium RP, obowiązanych do wykonania obowiązku meldunkowego określonego w ustawie
  • cudzoziemców przebywających na terytorium RP, będących obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelami państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej oraz członków ich rodzin niebędących obywatelami państwa członkowskiego UE, EFTA, strony umowy o EOG lub obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej oraz cudzoziemców – członków rodziny obywatela polskiego, niebędących obywatelami UE, obowiązanych do zameldowania się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca
  • pozostałych cudzoziemców nie wymienionych powyżej, zobowiązanych do zameldowania się w miejscu pobytu stałego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca
  • dzieci obywateli polskich urodzonych na terytorium RP, których zameldowania z urzędu w miejscu pobytu stałego rodziców lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa,  dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego z dniem sporządzenia aktu urodzenia
  • równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego
  • za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu

Wymagane dokumenty

  • formularz zgłoszenia pobytu stałego  (druk wniosku stanowi załącznik nr 1), w postaci papierowej opatrzony własnoręcznym podpisem, składany osobiście w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba dokonująca zameldowania zamieszkuje, dowód osobisty lub paszport do wglądu wraz z potwierdzeniem pobytu w lokalu, dokonanym przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu oraz do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu
  • tytułem prawnym do lokalu w szczególności może być umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu
  • formularz zgłoszenia pobytu stałego obywatela polskiego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, w organie właściwym ze względu na położenie nieruchomości, pod warunkiem otrzymania dowodu wpływu korespondencji przekazanej na adres doręczeń elektronicznych oraz dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu; w przypadku braku posiadania tytułu prawnego do lokalu - dołączony do formularza dokument elektroniczny, zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów; w razie uzasadnionych wątpliwości organ może zażądać oryginałów tych dokumentów
  • usługa elektroniczna dokonania zameldowania na pobyt stały przez obywatela polskiego, udostępniona przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, wyłącznie jeżeli osoba dokonująca zameldowania jest właścicielem nieruchomości lub dysponuje innym tytułem prawnym do lokalu, w którym dokonuje zameldowania, ujawnionym w księdze wieczystej, po podaniu numeru księgi wieczystej, wówczas organem rejestrującym dane jest minister właściwy do spraw informatyzacji 
  • cudzoziemiec dokonujący zameldowania na pobyt stały przedstawia kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochronę uzupełniającą albo nadania statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument ,,zgoda na pobyt tolerowany'' albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
  • obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b Umowy o Wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej dokonując zameldowania na pobyt stały, przedstawia ważne zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu albo ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu, a członek jego rodziny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. e i f tej umowy, przedstawia ważną kartę pobytową lub ważną kartę stałego pobytu
  • cudzoziemiec będący obywatelem UE, państwa członkowskiego EFTA, strony umowy o EOG lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, a członek jego rodziny niebędący obywatelem UE, państwa członkowskiego EFTA, strony umowy o EOG lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, dokonujący zameldowania na pobyt stały przedstawia ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu albo ważną kartę pobytową, a gdy brak takiej możliwości - przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej
  • pełnomocnictwo udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w przypadku wykonywania obowiązku meldunkowego przez pełnomocnika

Opłaty

  • zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały wydawane z urzędu jest bezpłatne
  • 10 zł za wydanie decyzji administracyjnej, w przypadku prowadzenia postępowania o zameldowanie w trybie administracyjnym, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, zał. cz. I ust. 53 
  • opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
  • opłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na rachunek bankowy: 61 1240 4748 1111 0000 4874 7422

Jednostka/ osoba odpowiedzialna

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. K. Bruchnalskiego 36  tel. 270 40 30, wew. 123, 124 lub 150, 12 68 37 124, 12 68 37 150, 12 68 37 123

Miejsce składania dokumentów

Urząd Miasta i Gminy Świątniki Górne, ul. K. Bruchnalskiego 36, 32-040 Świątniki Górne, I piętro, pok. 101

Termin załatwienia sprawy

Niezwłocznie jednak nie później niż w terminie jednego miesiąca od dnia złożenia formularza, w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia formularza

Forma załatwienia wniosku

  • zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały wydawane z urzędu
  • decyzja administracyjna jeżeli dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości organu 
  • decyzja administracyjna w przypadku wątpliwości organu co do czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2024 r. poz. 736 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 930)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2411)

 

 

Tryb odwoławczy

w przypadku decyzji - odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

attach_file Załączniki

Powrót
`