Aktualności

Zmiana w petycji przeciwko S7

Petycja zmieniona
Data publikacji: 07 listopada 2025
Szanowni Państwo, informujemy o wprowadzeniu zmian w treści petycji.

 

 

 

 

 

 


Wprowadzone zmiany.

Do petycji został dopisany również wariant D, co oznacza, że protestujemy przeciwko wszystkim wariantom przebiegu trasy S7 zaprezentowanym przez GDDKiA, które przebiegają przez Świątniki Górne i okoliczne miejscowości.
Dodatkowo, treśc petycji została ulepszona i uogólniona, dzięki czemu może ją podpisac każdy, nie tylko mieszkańcy gminy Świątniki Górne, ale również mieszkańcy Krakowa, gmin sąsiednich oraz wszystkie osoby sprzeciwiające się przebiegowi trasy S7 przez Kraków i gminy na południe od miasta.

Wszystkie dotychczas zlozone podpisy pozostaja wazne.

Osoby, ktore nie zgadzaja sie na wariant D, maja mozliwosc odwolania swojego podpisu. 

 

Można ją również podpisać elektronicznie pod adresem: (Ważne! Aby potwierdzić swój podpis należy kliknąć w link który dotrze na podany przez Państwa adres e-mail, inaczej głos jest nie ważny!)

www.petycjeonline.com/petycja_w_sprawie_przebiegu_drogi_ekspresowej_s7_krakow_mylenice_przez_teren_gminy_swiatniki_gorne#form

Petycję można własnoręcznie wydrukować z pliku PDF w załącznikach, wypełnić i dostarczyć do siedziby Urzędu, sołtysów, przewodniczącej zarządu miasta jak i radnych rady miejskiej

Zachęcamy wszystkich mieszkańców do podpisywania petycji przeciwko wariantom drogi ekspresowej S7 przez gminę Świątniki Górne.

 

Treść Petycji:

Ja, niżej podpisany, wyrażam stanowczy i jednoznaczny sprzeciw, wobec budowy drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice w wariantach A, B, C, D, E i F, jak również koncepcji budowy łącznika do drogi S52 (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej), które w dniu 3 listopada 2025 r. zostały zaprezentowane przez GDDKiA. 

UZASADNIENIE  

Przeciwko przedstawionym wariantom przebiegu odcinka S7 przemawia szereg istotnych argumentów natury technicznej, społecznej, środowiskowej i ekonomicznej:  

1. Uwarunkowania terenowe i demograficzne 

Gmina Świątniki Górne charakteryzuje się znacznymi różnicami wysokości terenu oraz bardzo zwartą i gęstą zabudową. Gmina Świątniki Górne jest to najmniejsza gmina miejsko-wiejska w Polsce, jednocześnie posiadająca jedną z najwyższych gęstości zaludnienia – ponad 530 osób na 1 km2 (stan na 31.12.2024 r. wg. GUS to ponad 537 osób/1 km2). Warunki te istotnie ograniczają możliwość lokalizacji inwestycji o charakterze drogi ekspresowej.

2. Negatywny wpływ na zabudowę mieszkaniową, gospodarczą i infrastrukturę społeczną

Planowane warianty przebiegu drogi przecinają liczne nieruchomości prywatne, co wiązałoby się z koniecznością wyburzeń domów mieszkalnych oraz utratą dorobku życia przez mieszkańców. Trasy kolidują również z nieruchomościami, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, stanowiąca źródło utrzymania lokalnych rodzin. Dodatkowo, przebiegi te ingerują w tereny, na których zlokalizowane są obiekty użyteczności publicznej – szkoły, remizy strażackie, punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, czy infrastruktura techniczna, taka jak pompownie ścieków. Przedstawione przebiegi nie uwzględniają w ogóle przedsięwzięć budowlanych – domy, zakłady, które są w trakcie budowy lub są projektowane i w najbliższych 5- ciu latach zostaną oddane do użytkowania. Ponadto na terenie gminy Świątniki Górne nie ma strefy ekonomicznej i nie miejsca na stworzenie takiej przestrzeni.

3. Podział przestrzenny gminy i ograniczenie mobilności mieszkańców

Budowa drogi S7 w planowanych przebiegach doprowadziłaby do podzielenia gminy Świątniki Górne na pół! Zwiększy się ruch samochodowy na drogach prowadzących do węzłów zjazdowych, co w sposób istotny i znaczący będzie utrudniało mieszkańcom realizację swoich celów życiowych np. dotarcie dzieciom do szkoły podstawowej, osobom starszym do lekarza czy osobom aktywnym zawodowo do pracy. Nie wspominając już o licznych drogach dojazdowych i wewnętrznych wymagających budowy, jak również zmianach przebiegów dróg gminnych, powiatowych i związanymi z tym ogromnymi uciążliwościami dla mieszkańców. 

4. Negatywny wpływ na środowisko naturalne

Budowa drogi ekspresowej wiąże się z istotnym wzrostem zanieczyszczenia powietrza, emisją spalin, zwiększonym hałasem komunikacyjnym oraz pogorszeniem jakości życia mieszkańców.

5. Ryzyko geotechniczne związane z osuwiskami

Na terenie Gminy Świątniki Górne występuje wiele osuwisk – zarówno aktywnych, jak i nieaktywnych – które planowana inwestycja mogłaby ponownie uaktywnić. W ostatnich latach mieszkańcy doświadczyli czasowego zamknięcia drogi powiatowej nr 2239K na okres niemal 12 miesięcy z powodu aktywnego osuwiska, a wcześniej zapadnięcia się drogi nr 2167K. Wobec powyższego, należy zauważyć, że założone wyliczenia co do kosztów budowy, mogą być mocno niedoszacowane i rzeczywisty koszt budowy drogi będzie dużo wyższy.

6. Zagrożenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego gminy

Gmina Świątniki Górne jest obszarem o dużych walorach przyrodniczo-krajobrazowych, chętnie wybieranym przez nowych mieszkańców. Budowa drogi ekspresowej w granicach gminy spowodowałaby nieodwracalną degradację środowiska przyrodniczego, krajobrazu i ładu przestrzennego. Inwestycja ograniczyłaby rozwój urbanistyczny, zmniejszyła atrakcyjność osiedleńczą i inwestycyjną gminy, a w konsekwencji przyczyniła się do spadku liczby mieszkańców i dochodów własnych samorządu.

7. Zagrożenie dla siedlisk chronionych gatunków

Planowany przebieg drogi w dolinie rzeki Wilgi stanowiłby ingerencję w siedliska gatunków chronionych, w tym bobra europejskiego czy traszki, co pozostaje w sprzeczności z zasadami ochrony przyrody.

 

Mając na uwadze powyższe stanowczo nie zgadzam się na budowę drogi ekspresowej S7w zaprezentowanych przez GDDKiA wariantach! 

Podstawa prawna:

- art. 63 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej,

- art. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. 2018, poz. 870),

attach_file Załączniki

Autor: Michał Górnisiewicz
Powrót
`