Aktualności

Świadczenia ratownicze OSP

Świadczenia ratownicze OSP
Data publikacji: 04 marca 2022

 

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, Strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w ochotniczej straży pożarnej w wysokości 200 zł. W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego, strażacy ochotnicy mogą się już o nie starać.

Prawo do świadczenia ratowniczego przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył w działaniach lub akcjach ratowniczych przez co najmniej 25 lat oraz ukończył 65 lat w przypadku mężczyzn, w przypadku kobiet natomiast okres uczestnictwa wynosi co najmniej 20 lat oraz należy mieć osiągnięty 60 rok życia. Przez czynne uczestnictwo należy rozumieć bezpośredni udział co najmniej jeden raz w roku w działaniach lub akcjach ratowniczych. Świadczenia ratownicze, a także koszty jego obsługi są finansowane z budżetu państwa.

Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego należy złożyć do Komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla siedziby ochotniczej straży pożarnej strażaka ratownika OSP. Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie bezpośredniego uczestnictwa w działaniach lub akcjach ratowniczych przez wymagany okres:

  • od 1 stycznia 2022 roku takie potwierdzenie stanowi dokumentacja prowadzona przez Państwową Straż Pożarną;
  • w okresie od 1 stycznia 2012 roku do 31 grudnia 2021 roku potwierdzeniem jest dokumentacja Państwowej Straży Pożarnej lub pisemne oświadczenie trzech świadków;
  • za lata wcześniejsze, tj. do 31 grudnia 2011 roku potwierdzeniem jest wyłącznie pisemne oświadczenie trzech świadków.

Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej „organem przyznającym”, na wniosek tego strażaka ratownika OSP lub jego przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika albo opiekuna prawnego przyznaje, w formie decyzji świadczenie ratownicze na podstawie potwierdzenia właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub dokumentacji prowadzonej przez Państwową Straż Pożarną o spełnieniu przez wnioskodawcę wymagań do przyznania świadczenia ratowniczego.

Osobom, które osiągnęły odpowiedni staż czynnego udziału w akcjach ratowniczych, świadczenie może zostać przyznane już od 1 stycznia 2022roku. Warunkiem jest złożenie wniosku w ciągu 9 miesięcy od wejścia wżycie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, czyli od 1 stycznia br.

Poniżej link, gdzie znajdują się wszelkie wnioski związane ze świadczeniami ratowniczymi OSP:

https://www.swiatniki-gorne.pl...

Autor: Michał Górnisiewicz
Powrót
`